Rocket Science voor Viritech

Viritech, dat geavanceerde aandrijflijnen voor waterstofbrandstofcellen bouwt, heeft een Memorandum of Understanding getekend met Reaction Engines, de ontwikkelaar van technologie voor thermisch beheer, om de ontwikkeling van efficiëntere aandrijflijnen voor elektrische voertuigen met waterstofbrandstofcellen (FCEV's) te ondersteunen.

Dit volgt op de succesvolle lancering van de Apricale hypercar op het Goodwood Festival of Speed ​​2022. De Apricale kreeg massale belangstelling van het publiek, de media en de auto-industrie, die allemaal gefascineerd waren door de combinatie van 1000 pk in een emissievrij voertuig van slechts 1000 kg. Dit is de helft van het gewicht van sommige batterij-elektrische hypercars, een reductie die enorm aantrekkelijk is voor zowel high-performance auto's als commerciële voertuigen.

Ultrasnel lucht koelen

Als pioniers van compacte, lichtgewicht FCEV-aandrijflijnen voelde Viritech zich natuurlijk aangetrokken tot de toonaangevende technologie van Reaction Engines, die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor hybride luchtademende raketmotoren om luchtstroomtemperaturen van meer dan 1000˚C in een fractie van een seconde af te koelen tot omgevingstemperatuur . In 2019 lanceerde Reaction Engines hun Applied Technologies-divisie om hun unieke compacte en lichtgewicht thermisch beheer naar andere sectoren, waaronder de automobielsector, te brengen.

Thermisch beheer brandstofcel

De twee bedrijven zullen gezamenlijk het eerste gebruik van de technologie van Reaction Engines in FCEV-aandrijflijnen onderzoeken. Het thermisch beheer van brandstofcellen is altijd een uitdaging geweest, omdat hun bedrijfstemperatuur een radiator met een groot oppervlak vereist om de juiste temperatuur te behouden. De technologie van Reaction Engines belooft de omvang en het gewicht van het koelsysteem voor zowel de brandstofcel als het batterijpakket, dat een integraal onderdeel is van alle FCEV-aandrijflijnen, aanzienlijk te verminderen.

Brede toepassing

FCEV-aandrijflijnen zullen een cruciale rol spelen bij het koolstofarm maken van transport. Voor een vrachtwagen van 44 ton is een aandrijflijn met alleen accu's niet haalbaar, omdat het laadvermogen van de vrachtwagen met vijf ton zou afnemen. Daarom bieden brandstofcellen voor vrachtwagens of elk ander voertuig waar het gewicht van cruciaal belang is (bijv. ruimtevaart, scheepvaart), het beste vooruitzicht op een levensvatbare emissievrije voortstuwing. Het Advanced Propulsion Centre van het VK voorspelt dat het VK in 2035 140.000 brandstofcelvoertuigen zal produceren.

“We zijn enthousiast over de snelheid waarmee Viritech erkenning krijgt in de auto-industrie voor zijn baanbrekende vooruitgang in waterstofaandrijftechnologieën. De aankondiging van vandaag van dit belangrijke MOU met Reaction Engines, laat zien hoe we ook steeds meer samenwerken met toonaangevende Britse bedrijven om de positie van het VK als dé leverancier van waterstoftechnologieën voor wereldwijde OEM's en Tier-1's te versterken.”

Timothy Lyons, CEO van Viritech

"We zijn verheugd om met Reaction Engines samen te werken. Ik zie hun technologie als een belangrijke factor voor het verbeteren van thermische brandstofcelsystemen en ik kijk ernaar uit om de voordelen te realiseren die dit kan brengen voor ons assortiment aandrijflijnproducten en in de Apricale hypercar."

Matt Faulks, CTO van Viritech

“We zijn verheugd om met Viritech samen te werken aan zo'n baanbrekend project dat de weg moet vrijmaken voor efficiëntere emissievrije aandrijflijnen in de autosector. Het is een goed voorbeeld van hoe we onze unieke technologie voor thermisch beheer kunnen gebruiken om deze industrie koolstofarmer te maken.”

Tom Burvill, Director Applied Technologies bij Reaction Engines

Tags

(advertentie)
Ingediend door admin op