Astron Aerospace ontwikkelt nieuwe H2ICE

Hét grote nadeel van de conventionele verbrandingsmotor is een laag mechanisch en thermisch rendement. Dat komt onder ander door op en neer gaande zuigers die continu afremmen en versnellen, plus de forse mechanische weerstand van de klepveren die via nokkenassen worden aangedreven. Op dat gebied valt nog enorm te verbeteren, maar dan moet je behoorlijk out of the box denken. Astron Aerospace ontwikkelde de Omega 1, zonder zuigers, met een vermogen van 160 pk, een thermisch rendement van meer dan 60% en een mechanisch rendement van meer dan 90%. Het begin van een nieuw tijdperk?

Hoe werkt de Omega 1?

Astron Aerospace legt het zelf via onderstaande video uit. En als je denkt: het zijn mooie animaties, spoel dan even door naar vlak voor het einde, waar je een draaiende motor in een proefopstelling ziet. En voor de petrol heads onder ons: wij vinden het geluid niet tegenvallen...

https://www.youtube.com/watch?v=gi7IOXQ7oyo

Onze korte uitleg

Twee assen waar op twee sets schijven draaien. Met de ene set wordt lucht en brandstof gecomprimeerd, dat mengsel wordt naar de verbrandingskamer (andere schijvenset) geduwd, waar het ontsteekt en waardoor de motor draait.

Het is zo ontzettend simpel, dat je je afvraagt waarom dit niet eerder bedacht is.

Door de eliminatie van een flink aantal mechanische componenten én het feit dat de verbrandingskamers door hun massatraagheid vanzelf doordraaien (in plaats van afremmen zoals in een conventionele ICE) is er een enorme rendementswinst. Daarnaast is het mogelijk om een ongekend hoog toerental te halen, Astron Aerospace stelt 25.000 toeren per minuut in het vooruitzicht.

En omdat vermogen koppel maal toerental is (P = M.n voor de kenners), betekent dat helaas ook dat het koppel wellicht nog aan de magere kant is. Dat koppel is dan weer heel eenvoudig op te krikken door extra schijvensets toe te voegen.

Overal te gebruiken - zero emissie

De motor is volgens Astron Aerospace overal te gebruiken, op grote hoogte, in een wolk vulkanische as en ga zo maar door. Maar het belangrijkste: hij is - met waterstof - zero emissie. De uitstoot is waterdamp plus een heel klein beetje NOx. Dat laatste is met uitlaatgasnabehandeling weer op te lossen.

Tags

(advertentie)

Reacties

admin

We denken dat ze allemaal belangstelling hebben... Als er meer over bekend is laten we het zeker weten!

(advertentie)

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op