NAMX met verwisselbare waterstoftanks

Pininfarina presenteerde vandaag de NAMX een zogenaamde HUV, ofwel een SUV op waterstof. Opvallendste detail: een auto met verwisselbare waterstoftanks.

https://www.youtube.com/watch?v=1w4tUJJpw3Y

Design

Allereerst is het een markant staaltje design, waarbij de X op meerdere manieren in het ontwerp is geïntegreerd. De vouw aan de zijkant is daarbij heel subtiel.

De ontwerper, Thomas de Lussac, koos voor scherpe lijnen, wat de trend zou moeten zijn voor het komende tijdperk. De Lussac houdt van Amerikaanse 'muscle cars' uit de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw en dat inspireerde hem - volgens het persbericht - om een auto te creëren die indruist tegen het conventionele ontwerp van elektrische auto's.

Prestaties

Er worden prestaties in het vooruitzicht gesteld die daar bij passen: er komen twee uitvoeringen: een achterwielaangedreven versie met 300 pk (0-100 km/h in 6,5 s, topsnelheid 200 km/h) en een vierwielaangedreven GTH die 250 km/h haalt en in 4,5 s naar de 100 km/h spurt.

De NAMX moet in Q4 van 2025 op de markt komen met een prijs tussen de 65.000 en 85.000.

Klinkende namen

Er zitten een aantal grote namen achter dit project: Ibrahima Sissoko, oprichter van zo'n 30 bedrijven op 3 continenten, Pierre-Yves Geels, voormalig VP strategy bij Matra Automotive, Alain Diboine, voormalig R&D directeur bij Renault, Mustapha Mokass, clean energy and carbon finance expert van het voormalige United Nations Environment Programme en Raphaël Schoetgen, voormalig voorzitter van Hydrogen Europe.

Verwisselbare tanks

Zonder meer opvallend is het concept van verwisselbare tanks. Het is daarmee de eerste auto die achterwaarts is ontworpen: er is uitgegaan van de verwisselbare tanks en de auto is daar om heen ontworpen.

Ons oordeel

Stel je voor een auto met een verwisselbare benzinetank! Heel onpraktisch, want veel te zwaar. Het zelfde geldt voor een auto met verwisselbare batterij. Waterstof is echter heel licht. Op de persfoto lijkt het dat je zo'n tank makkelijk kunt dragen. Je moet er dan wel zes verwisselen. We vragen ons af of 'gewoon' tanken in drie tot vier minuten niet makkelijker is.

Tags

(advertentie)

Reacties

admin

Mooi artikel, echter zie ik dat Faouzi Annajah de ontwerper was en niet Thomas de Lussac.

admin

In onze bronnen is Thomas de Lussac genoemd, we zien echter ook vaak Pininfarina als ontwerper genoemd. Faouzi Annajah en De Lussac vormen de drijvende krachten achter NAMX. Volgens onze bronnen is Annajah de oprichter van het merk. We willen Annajah zeker niet te kort doen.

admin

[…] zagen het al bij NamX en nu komen ook Toyota en Woven Planet met het idee: een draagbaar waterstofpatroon. Zij gaan […]

admin

Ik geloof helemaal niet dat de elektrische wagen de engie oplossing zijn.
Ik wacht vol ongeduld op de doorbraak van auto's op waterstof.
Als je moet wachten tot overal waterstofpompen zijn dan mag je nog minstens 10 Jaar wachten.
Waterstofcellen is een mooie oplossing on het sneller te laten gaan.
De ideale waterstofauto is ER één waarmee je aan de pomp kunt tanken en waarmee je waterstofcellen kan gebruiken.
Een waterstofcel van 5kg zoals die van Toyota is toch niet zwaar.

admin

Beste Dirk, we begrijpen je ongeduld en kunnen net als jij niet wachten. Wij zien steeds meer waterstofprojecten en activiteiten tot stand komen. Het is een kwestie van tijd en dat vergt helaas ook geduld en doorzettingsvermogen. Op https://h2rijders.nl/tanken/ houden we bij hoe het netwerk van tankstations zich ontwikkeld.

Gerelateerde inhoud

(advertentie)
Ingediend door admin op