Hoewel er in de Formule op zo milieuvriendelijke synthetische brandstoffen wordt gereden is er een flinke discussie over de toekomstige aandrijflijnen. Het is onwaarschijnlijk dat elektromotoren en batterijen tot 2031 sterk genoeg zullen zijn om F1-auto's op het huidige niveau te kunnen laten presteren. Alpine ziet echter mogelijkheden met de toepassing van een verbrandingsmotor op waterstof.
Elektromotor nog niet geschikt
Alpine-CEO Laurent Rossi vertelde in een interview met Motorsport.com dat het evalueren van waterstof als een langetermijnoplossing zijn voordelen heeft.
Daarom onderzoekt Alpine de haalbaarheid van waterstof in de Formule 1. Dat doen ze overigens samen met Plug Power.
Een verbrandingsmotor op waterstof lijkt hem een betere optie dan organische of synthetische brandstoffen die beperkingen kennen qua beschikbaarheid en kosten.
Daarnaast speelt het geluid van verbrandingsmotoren een grote rol voor de beleving van de autosport.
Rossi zei dat het doel van de Alpine-studie was om goed te begrijpen of waterstofenergie het noodzakelijke prestatieniveau kan bieden dat door de F1 wordt vereist.
Garage 56
Om de mogelijkheden van waterstof te onderzoeken neemt Alpine onder de naam Garage 56 deel aan de 24 uur van Le Mans. Dat moet bewijzen of deze techniek een geschikte optie is voor de Formule 1
Alpine wil met het onderzoek anderen inspireren, waaronder de FIA. Om waterstof te kunnen gebruiken zullen immers de regels moeten worden aangepast.
H2ICE in straatauto's?
Rossi stelt dat bij gebleken geschiktheid van de waterstofverbrandingsmotor er wellicht een 'straatauto' van Alpine wordt ingezet op Le Mans of de Nürburgring.