Hyundai XCIENT Fuel Cell komt naar Nederland

Hyundai XCIENT Fuel Cell komt naar Nederland

De Hyundai XCIENT Fuel Cell rijdt al rond in Zwitserland. Er is in andere delen van Europa, waaronder ook in Nederland, grote belangstelling voor. Ook bij Hyundai Motors Nederland ligt een flinke lijst van geïnteresseerde transporteurs. Goed nieuws: Hyundai maakte officieel bekend dat deze waterstof aangedreven 44-tonner ook naar Nederland komt.

Al eerder maakten OrangeGas en Hyundai-dealer Groenewold bekend dat zij een aantal van deze trucks naar Nederland halen. 

Hyundai maakte ook bekend dat de XCIENT Fuel Cell is vernieuwd. De productie van dit vernieuwde model start in augustus van dit jaar. Hyundai maakte vorig jaar bekend dat er binnen het concern een nieuwe divisie is opgericht die focust op de verdere ontwikkeling van zwaar transport.

Goede ervaringen in Zwitserland

Vorig jaar leverde Hyundai 46 trucks aan Zwitserland en eind volgend jaar volgen er nog eens 140. Zij worden vooral in gezet voor de bevoorrading van enkele grote supermarktketens. De bedoeling is dat er rond 2025 1.600 exemplaren van de XCIENT in Europa rond rijden. 

Grote belangstelling in Europa

Hyundai Hydrogen Mobility, een joint venture van Hyundai Motor en H2 Energy, werkt aan de introductie van de XCIENT Fuel Cell in de Europese markten. ‘Onze klanten zijn erg tevreden over de kwaliteit en het rijcomfort van de truck. Ook buiten Zwitserland is er veel belangstelling voor de XCIENT Fuel Cell’, aldus Mark Freymueller, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility. ‘We hebben er alle vertrouwen in dat we de vrachtwagen volgend jaar ook in andere Europese landen op de weg zullen zien.

Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van elke waterstoftruck plaatst, blijft de laadruimte intact.

Specificaties

De XCIENT Fuel Cell komt er met een keuze als 4x2-trekker of als 6x2-configuratie. Deze wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 350 kW. Deze wordt gevoed met twee brandstofcellen (van 90 kW per stuk) en een batterij (capaciteit 72 kWh). Achter de cabine zijn zeven tanks gemonteerd met een totale opslagcapaciteit van 31 kg waterstof. Daarmee kan de truck 400 kilometer afleggen.

Over de auteur

Arjan is hoofdredacteur van H2 Rijders.nl en verantwoordelijk voor de inhoud.

Heb jij een goed verhaal over waterstof en mobiliteit? Arjan hoort het graag! arjan@h2rijders.nl.