Hyperion, het Amerikaanse merk met de hypercar, heeft goed door dat je eerst moet kunnen tanken voordat je kunt rijden. Nu is de infrastructuur in de VS redelijk 'scheef' over het land verdeeld. Er zit een enorme concentratie in Californië, er zit wat aan de oostkust en dan heb je het wel gehad. Een geclaimde range van 1.600 kilometer is dan niet voldoende om van oost naar west te kunnen rijden. Hyperion ontwikkelde een plan voor mobiele tankstations. En hoe!
Customer experience
De tijd dat producten enkel functioneel moesten zijn liggen al lang in het verleden. Een product dient nu (vooral?) ook om te communiceren. Je draagt er je merk mee uit. Én je geeft je klanten een bepaalde ervaring mee. Dat was met name in de wereld van snelladers goed te volgen. Tesla kwam als eerste met een infrastructuur van Superchargers. Fastned kwam met de beroemde gele bogen. De Superchargers zijn nog wat ze zijn, de gele bogen zijn vervangen door net zo iconische gele 'bomen'. En ook een nieuwkomer als Fountain Fuel heeft dit goed gezien: een 'energiestation' (zij leveren én waterstof én snelladers) moet zich ook in de vorm onderscheiden.
Wat Hyperion ontwikkeld heeft gaat daar flink aan voorbij. Het station is mobiel in de zin dat het te verplaatsen is. Verder heeft het een grote wow-factor.
Zelf waterstof maken
Boven op het station zijn zonnepanelen aangebracht. Daarmee kan ter plekke groene waterstof worden gemaakt. Leuk bedacht, maar wie wel eens in Groningen bij Holthausen (Duinkerkenstraat) is geweest, realiseert zich dat er wel wat meer zonnepanelen nodig zijn dan het handje vol bovenop het Hyper Fuel Mobile Station. De insteek er van is om een continue stroom waterstof op voorraad te hebben, waardoor de uptime van het station wordt verhoogd. Dat is met groene stroom natuurlijk prima op te lossen.
Backup voorziening
Grote hoeveelheden energie verplaats je makkelijker in de vorm van moleculen dan als elektronen. Met dit station kun je zowel waterstof tanken als DC-snelladen.
De beschikbare waterstof kan ook worden geleverd als backup voorziening waarmee tekorten door weerstomstandigheden of netwerkstoringen kunnen worden opgevuld. Dat is een andere invulling van het idee van decentrale energievoorziening met mobiliteit: niet (alleen) de auto's kunnen dan energie terugleveren, maar ook de tankstations. We kunnen ons voorstellen dat er een land in het oosten van Europa is waar ze dringend om een dergelijke oplossing verlegen zitten. Maar niet alleen daar, ook hier kampen we steeds vaker met netstoringen.
Snel neer zetten, snel verplaatsen
Op dit moment wordt de ontwikkeling van de infrastructuur vertraagd door tal van problemen, zoals locatiekeuze, bouwkosten en vergunningen. En juist het gebrek aan infrastructuur vormt de grootste belemmering voor de groei van zero emission mobiliteit (dus FCEV én BEV). Het Hyper Fuel Mobile Station kan van en naar bestaande benzinestations, shopping malls en andere druk bezochte lokaties worden verplaatst om aan de real time vraag te voldoen.