De samenwerking Hyundai Hydrogen Mobility in Zwitserland die meer dan 1.000 waterstoftrucks rond wil laten rijden mag de energieprijs Watt d'Or in ontvangst nemen. De prijs wordt toegekend van weg de unieke business case die Hyundai samen met partners Hydrospider AG, H2 Energy AG en de associatie voor H2 Mobiliteit Zwitserland heeft gerealiseerd.
Watt d'Or
Deze prijs is voor het eerst in 2007 toegekend door het Zwitserse Federale Bureau voor Energie als een keurmerk waarmee uitstekende producten of diensten in de energiesector kunnen worden erkend. Het doel ervan is om aandacht te vestigen op opmerkelijke projecten, mensen of organisaties die innoveren op het gebied van nieuwe energie voor Zwitserland. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt.
Hoe ziet die samenwerking er uit?
Hyundai Hydrogen Mobility, een joint venture met het Zwitserse bedrijf H2 Energy, least de Hyundai XCIENT Fuel Cell Trucks aan transportbedrijven. Het tarief is op basis van pay-per-use. Dat houdt in dat er geen initiële investering vereist van de afnemers. De partners die samenwerking in Hydrospider AG maken milieuvriendelijke waterstof en zorgen dat daarvan een stabiele aanvoer is.
Waarom is dit belangrijk?
Door waterstof te gebruiken voor commercieel transport toont Hyundai niet alleen aan dat waterstof bruikbaar is voor toepassing in de praktijk, maar het laat ook zien dat dit op basis van een gezonde business case kan. Wat het ook laat zien is dat een samenwerking met al die verschillende partijen, die elk een eigen onderdeel van de energieketen verzorgen mogelijk is. Dat vereist onderling een enorme planning en afstemming. Het doel hiervan was niet alleen om een levensvatbare business case te realiseren, maar ook om milieuvriendelijk en volledig emissieloos transport te realiseren.
En-én
Hyundai maakt op een leuke manier duidelijk dat ze waterstofmobiliteit prima samengaat met batterij-elektrisch vervoer. De Hyundai Veloster ETCR, een elektrische racewagen, wordt opgeladen met een waterstof generator waar Hyundai hun nieuwste brandstofceltechniek in heeft toegepast. Op die manier kan ook autoracen zo milieuvriendelijk blijven doorgaan.
En straks?
Hyundai ziet de toegekende prijs als een mooie bevestiging van hun waterstofstrategie. Dankzij het toenemende aantal waterstoftankstations en de vooruitgang die wordt geboekt op het gebied van brandstofcellen denkt de fabrikant om in 2030 700.000 brandstofcellen te produceren. Bijna driekwart (500.000) wordt naar verwachting toegepast in de automotive. Hyundai heeft laten weten om € 6 miljard te investeren in de verdere ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Daarmee is de zuil "H2 Solution" een solide pilaar onder de Roadmap 2025.