Een waterstofauto blijft een bijzonder product. In Amerika, en vooral in Californië, worden deze auto's bijvoorbeeld flink gesubsidieerd. Wat kunnen we leren van de Amerikaanse verkoopaantallen van waterstofauto's en dan voornamelijk die van de Toyota Mirai?
De Mirai is sinds oktober 2015 op de Californische markt. Dus op dit moment zijn de leasecontracten van drie en vier jaar afgelopen. De meeste van deze ex-leaseauto's zijn nu dus beschikbaar op de Amerikaanse tweedehands markt. Bij Insideevs.com hebben ze deze informatie verzameld en hun berichtgeving nemen wij over en passen we toe op de Nederlandse markt. Wat kunnen we qua verkopen verwachten van de waterstofauto?
Zoals de bovenstaande grafiek laat zien, stegen de Amerikaanse FCV-verkopen tot een piek van bijna 2.400 per jaar in 2017 en 2018 en vertoonden ze een lichte daling in 2019 (bron: carsalesbase.com en cafcp.org). De totale Nederlandse waterstof-verkopen (Toyota Mirai en Hyundai Nexo) staan hierbij in schril contrast. 13 verkocht in 2018. Waarna ze in 2019 stegen naar 156. En tot en met augustus 2020 blijft de teller hangen op 53.
In Amerika wordt de waterstofauto flink gesubsidieerd. Zowel op fabrieksniveau (door de Japanse overheid) als in Californië ($ 5.000 staats- en $ 8.000 federale incentives). De belastingbetalers in Californië betalen ook voor de 46 waterstoftankstations voor ongeveer $ 700.000 per pomp. Bovendien wordt elke nieuwe waterstofauto geleverd met drie jaar gratis brandstof om de angel uit de hoge aanschafprijs te halen. Het blijkt ook dat Toyota-dealers een driejarige gratis tankkaart van Toyota krijgen voor elke "Toyota Certified" gebruikte Mirai.
Zoals je kunt zien in de Mirai Used Car Sales-grafiek, is de gemiddelde verkoopprijs gedaald van $ 22.721 (€ 19.112,-) in februari tot $ 17.109 (€ 14.391,-) in december 2019. Hiermee wordt de stevige Amerikaanse subsidie op waterstofauto's gelijk bevestigd. In Nederland kost een nieuwe Toyota Mirai een slordige € 80.160,-. Daar staat wel tegenover dat de Mirai dezelfde voordelen geniet als een elektrische auto, zoals geen wegenbelasting tot 2025. Daarnaast betaal je bij de Mirai het lagere bijtellingstarief over de gehele autoprijs. Dus geen 8% bijtelling (2020) tot € 45.000,- en dan 22% bijtelling. Maar 8% bijtelling over de hele € 80.160,-.
Wat kunnen we hiervan leren?
Bij insideevs.com dachten ze niet dat zoveel mensen een waterstofauto zouden willen kopen, gezien de op batterijen werkende alternatieven voor ongeveer dezelfde prijs gekocht kunnen worden. Zijn deze klanten allemaal trouwe Toyota-rijders? Waarschijnlijk wel, aangezien veel Toyota-rijders erg merkentrouw zijn. En voor degene die ooit Toyota zouden overwegen, dit is hun topproduct zonder vervuiling!
Op dit moment wordt de waterstofauto ook in Nederland nog flink gesubsidieerd. Maar toch zien we (t/m augustus 2020) een terugloop in verkoopaantallen. Deze neergang komt voornamelijk op het conto van de Toyota Mirai. Volgend jaar wordt de nieuwe Toyota Mirai gepresenteerd. Daarbij is de doorbraak voor waterstofauto's in Nederland een het kip-en-ei verhaal. Te weinig waterstofstations zorgen voor een lagere verkoop. Met de aanbouw zijnde waterstoftankstations én de introductie van een nieuw model, zal de verkoop weer een boost krijgen. Wij kunnen niet wachten!
Credits voor INSIDEEVS.com voor hun artikel