Hyundai heeft een duidelijke visie op de mobiliteit in de toekomst en welke rol het daar in wil spelen. Het strategisch plan (Strategy 2025) is bijgesteld. Naast Smart Mobility Device (apparaten/voertuigen) en Smart Mobility Service (diensten) is daar H2 Solution (brandstofceltechniek) aan toegevoegd.
Combinatie van apparaten, diensten en brandstofceltechniek centraal
Hyundai heeft de ambitie om een topaanbieder op het gebied van slimme mobiliteitsoplossingen te worden. Zij constateren dat mobiliteitsbehoeften van klanten veranderen en willen daar op in spelen met geavanceerde technologie. De transformatie naar een Smart Mobility Solution Provider, die apparaten, diensten en brandstofceltechniek combineert, staat centraal in het plan.
HTWO
Hyundai zet een nieuwe stap door het merk HTWO te lanceren voor hun brandstofcelsysteem. HTWO staat zowel voor H2, het waterstofmolecuul, als voor ‘Hydrogen’ (waterstof) en ‘Humanity’ (mensheid).
Waterstofmaatschappij
Door het brandstofcelsysteem uit te breiden naar tal van transportgebieden zoals schepen, treinen en heftrucks wil Hyundai bijdragen aan een samenleving zonder uitstoot van schadelijke stoffen, een waterstofmaatschappij.
Aan die ambitie is een nieuwe mijlpaal toegevoegd: naast de 1.600 waterstoftrucks die in Zwitserland geleverd worden, levert Hyundai in totaal 4.000 waterstoftrucks aan grote Chinese bedrijven die samen met Hyundai een ecosysteem voor bedrijfsvoertuigen met een brandstofcel willen opzetten rond Shanghai en de Yangtze-rivierdelta. In 2030 wil China 1 miljoen waterstofvoertuigen op de weg hebben.
Niet alleen waterstof
Naast waterstoftechnologie richt Strategy 2025 zich op drie andere gebieden:
- EV – Hyundai wil vanaf 2025 jaarlijks 560.000 elektrische auto’s verkopen. Er staan 12 (batterij-elektrische) voertuigen gepland met het E-GPM-platform als basis. In 2040 wil Hyunadai wereldwijd een marktaandeel van 8 tot 10 procent in de EV-markt halen.
- UAM – Urban Air Mobility: ofwel vliegende auto’s, zowel bemand als onbemand
- Autonome rijtechnologie: vanaf 2022 wil Hyundai voertuigen leveren die uitgerust zijn met autonome rijtechnologie op Level 3. Dat wil zeggen dat de voertuigen de omgeving kunnen waarnemen en zelf beslissingen kunnen nemen, maar dat de mens nog steeds alert moet zijn om in te kunnen grijpen.
Video: in 2019 liet Hyundai al een autonoom rijdende Nexo (level 4) zien.
Reacties