Jaguar Land Rover kondigt Land Rover Defender FCEV aan

Jaguar Land Rover (JLR) heeft al eerder aangegeven in te zetten op waterstof. Afgelopen week maakten ze bekend dat ze eind 2021 willen testen met een Land Rover Defender op de openbare weg in het Verenigd Koninkrijk. JLR verwacht dat er in 2030 meer dan 10 miljoen FCEV's rond rijden en dat er wereldwijd meer dan 10.000 tankstations zijn. Daarnaast zet JLR wil in 2036 een nul uitstoot hebben en CO2 neutraal zijn in de hele aanleverketen, hun producten en hun activiteiten in 2039.

10 miljoen FCEV's in 2030

Waterstof is lang een kip-ei-verhaal geweest. JLR stelt dat het aantal waterstofauto's wereldwijd sinds 2018 elk jaar verdubbelde, terwijl het aantal tankstations elk jaar met meer dan 20% toenam. Daarom verwachten zij ook meer dan 10 miljoen FCEV's en 10.000 tankstations wereldwijd.

De ontwikkeling van de Land Rover op waterstof heet intern 'Project Zeus'. Het is deel gefinancierd door het Advanced Propulsion Centre, dat ruggesteun van de overheid heeft. Doel is dat ingenieurs begrijpen hoe de waterstof aandrijflijn kan worden optimaliseert om maximaal vermogen te leveren en de capaciteit heeft om te leveren wat klanten verwachten: voldoende actieradius, voertuigen trekken én off-road mogelijkheden.

{"preview_thumbnail":"/sites/default/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/E09ad5a5AI0.jpg?itok=dyx_aLST","video_url":"https://youtu.be/E09ad5a5AI0","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":1},"settings_summary":["Ingesloten video (Responsive, automatisch spelen)."]}

Prototype eind 2021 op de weg

Het prototype is eind 2021 op de openbare wegen van het Britse eiland te zien. De test richt zich op de belangrijkste prestaties: hoe presteert hij off-road en wat is het brandstofverbruik?

Samen met partners

Jaguar Land Rover ontwikkelt de Land Rover FCEV niet in zijn eentje, maar samen met wereldspelers op het gebied van R&D: onder andere Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems en het UK Battery Industrialisation Centre (UKBIC) voor onderzoek, ontwikkeling en bouwen van het prototype.

We weten dat waterstof een rol zal spelen in de toekomstige mix van aandrijflijnen in de hele transportsector, en naast elektrische voertuigen op batterijen biedt het ook een nieuwe uitlaatemissie-oplossing voor de specifieke capaciteiten en vereisten van Jaguar Land Rovers voertuigen van wereldklasse.

Het werk dat we samen met onze partners in Project Zeus hebben gedaan, zal ons helpen op onze reis om tegen 2039 een netto-nul-CO2-bedrijf te worden, terwijl we ons voorbereiden op de volgende generatie voertuigen zonder uitlaatemissies. - Ralph Clague, Hoofd Waterstof en Brandstofcellen, Jaguar Land Rover

Tags

(advertentie)
Ingediend door admin op