H2 Mobility is de organisatie die in Duitsland de waterstoftankstations uitrolt. De oprichters daarvan waren Total Energies, Shell, OMV, Linde, Air Liquide en Daimler. Hyundai is daar nu ook in vertegenwoordigd via Hyundai Motor Deutschland.
Sinds de oprichting van H2 MOBILITY in 2015 fungeert Hyundai al als aangesloten partner in de ontwikkeling van de waterstofinfrastructuur in Duitsland. De nieuwe stap van aandeelhouder versterkt de toewijding van Hyundai aan waterstof-brandstofceltechnologie, door de uitbreiding van de waterstofinfrastructuur voor waterstof-elektrisch aangedreven brandstofcelvoertuigen (FCEV’s) te ondersteunen.
Hyundai benadrukt de belangrijke rol die zowel waterstof als de Duitse markt voor het bedrijf spelen. Duitsland heeft een van de meest ontwikkelde waterstofinfrastructuren in Europa, en H2 MOBILITY spant zich in om van waterstofmobiliteit een topprioriteit te maken. ‘We zijn erg blij met onze nieuwe aandeelhouder’, zegt Nikolas Iwan, Managing Director bij H2 MOBILITY. ‘Daarmee bevestigt Hyundai het toenemende belang van waterstof: het garandeert onbeperkte mobiliteit zonder restricties.’
‘Met deze stap ondersteunt Hyundai de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur’, aldus Michael Cole, President en CEO van Hyundai Motor Europe. ‘Door onze ervaring in waterstof-brandstofcelsystemen te combineren met H2 MOBILITY’s jarenlange ervaring in de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur, zal dit partnerschap ons in staat stellen aanzienlijke vooruitgang te boeken in het creëren van een schoon waterstofecosysteem.’
Partnerschap met H2 MOBILITY
Na jaren van sterk partnerschap bundelt Hyundai met het aandeelhouderschap nu eindelijk de krachten met H2 MOBILITY, een bedrijf met een schat aan ervaring in het creëren van een waterstofinfrastructuur. Sinds 2015 bouwt H2 MOBILITY aan de waterstofinfrastructuur en exploiteert het de waterstoftankstations in Duitsland. Als ’s werelds grootste exploitant van waterstoftankstations heeft het bedrijf vestigingen in de grootstedelijke gebieden van Hamburg, Berlijn, Rijn-Ruhr, Frankfurt, Neurenberg, Stuttgart en München, evenals langs aansluitende snelwegen.
{"preview_thumbnail":"/sites/default/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/582533584.jpg?itok=UY2tT-DJ","video_url":"https://vimeo.com/582533584/5d3aeef182","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Bekijk ook het interview met Nabil Nachie, Head Fuel Cell Development Commercial Vehicles."]}
Waterstof in Duitsland
Waterstof wordt een steeds belangrijker onderwerp in het Duitse economische, energie- en transportbeleid. Waterstofleveranciers beloven de transportsector schone elektromobiliteit met korte tanktijden en een groot rijbereik. Idealiter zouden waterstoftankstations geïntegreerd worden in al bestaande tankstations. Het tanken van waterstof verschilt immers nauwelijks van het tanken van een voertuig met een verbrandingsmotor. Het compacte ontwerp van een waterstofpompstation is ook grotendeels gebaseerd op gestandaardiseerde onderdelen voor de afgifte, opslag en compressie van de waterstof.