BMW heeft de eerste testen op de openbare weg met de BMW X5 op waterstof afgerond en plant nu de serieproductie van dit model. Dit kondigde CEO Oliver Zipse aan in het Handelsblatt.
Eerste serie eind 2022
BMW Group start nu met dagelijkse test van preproductie voertuigen met brandstofcelaandrijving in Europa. De eerste kleine serie van waterstofauto's wordt voor eind van dit jaar gepresenteerd.
De BMW X-5 is (door zijn formaat - redactie) bijzonder geschikt voor een brandstofcelaandrijflijn. Al met al stimuleert de energiecrisis deze aandrijflijn enorm.
"Ik kan me goed voorstellen dat we de brandstofcel in de toekomst ook in serieproductie zien gaan in de nieuwe klasse."
Oliver Zipse, CEO BMW
BMW werkt sinds eind 2013 samen met Toyota aan de brandstofceltechnologie. Onlangs kondigde ook het Chinese Changan massaproductie van waterstofauto's aan. Daarnaast werkt het Duitse centrum voor Lucht- en Ruimtevaart ook aan een goedkope waterstofauto.
Al in het voorjaar van 2022 verklaarde Klaus Fröhlich, lid Raad van Bestuur Development BMW Group, dat ze ervan overtuigd zijn dat er in de toekomst verschillende aandrijflijnen naast elkaar zullen bestaan omdat er geen enkele oplossing is die alle mobiliteitsvereisten van klanten wereldwijd oplost.
"Waterstofbrandstofcelaandrijving kan op termijn een vierde pijler worden in ons aandrijfportfolio
Klaus Fröhlich, lid Raad van Bestuur Ontwikkeling BMW Group
Kip-ei probleem
Voordat de serieproductie kan beginnen moeten er echter nog een aantal hindernissen worden genomen stelt Axel Rücker, programmamanger waterstofbrandstofcel bij de BMW Group.
"Zolang het netwerk van waterstoftankstations zo dun is, zal de lage vraag van klanten geen rendabele serieproductie van brandstofcelauto's mogelijk maken. En zolang er nauwelijks waterstofauto's op de weg zijn, zullen de operators terughoudend zijn om het netwerk van tankstations uit te breiden."
Axel Rücker, programmamanager waterstofbrandstofcel BMW Group
Voordeel brandstofcel (FCEV) ten opzichte van volledig elektrisch (BEV)
Een waterstofauto met brandstofcel wordt net als een batterij-auto volledig elektrisch aangedreven. Dat betekent bijna geen motorgeluid en een flinke acceleratie, omdat een elektromotor altijd maximaal koppel kan leveren.
Een FCEV is veel sneller volgetankt. Afhankelijk van het laadstation en de batterijcapaciteit hebben volledig elektrische voertuigen op dit moment een half uur tot meerdere uren nodig om volledig op te laden. Een waterstoftank is in minder dan vijf minuten volledig gevuld. Daarmee zit een waterstofauto op hetzelfde niveau als een conventionele auto.
Een ander voordeel zit in de grotere actieradius. Een waterstofauto haalt makkelijk 500 kilometer op een volle tank. Een elektrische auto heeft forse accu's nodig om zo'n bereik te halen. Dat vermeerdert het wagengewicht en leidt tot nog langere laadtijden. De actieradius van waterstofvoertuigen is onafhankelijk van de buitentemperatuur en verslechtert dus niet bij koud weer (bron: BMW).
Tankstations een probleem?
BMW heeft in Duitsland de krachten gebundeld met waterstofproducenten en tankstationexploitanten in het Clean Energy Partnership-initiatief. Samen willen ze het aantal tankstations in Duitsland eind 2022 uitbreiden naar 130. Daarnaast lijkt waterstoftechnologie ook belangrijk omdat veel fabrikanten zouden moeten stoppen met de verkoop van elektrische auto's.
BMW plant voor 2025 400 tankstations in Duitsland. Daarmee is het mogelijk dat er 60.000 waterstofauto's over de Duitse wegen rijden. Ook het aantal tankstations buiten Duitsland groeit.